انواع رنگ ساختمانی

  در این مقاله بررسی میکنیم:

راهنمای انتخاب رنگ ساختمان، انواع رنگهای ساختمانی ، مزایا و معایب هر کدام

رنگ‌های حلال در تینر

رنگ‌های حلال در اب

رنگی که نیاز به حلال ندارد.

رنگ‌هایی که هم بر پایه آب و هم تینر تولید می شوند.

 هنگام خرید رنگ به کدام موارد توجه کنیم.

آستر رنگ چیست؟

لاک اکرلیک چیست؟

بهترین رنگ ساختمانی

رنگ ساختمانی 1

راهنمای انتخاب رنگ ساختمان، انواع رنگهای ساختمانی ، مزایا و معایب هر کدام

انتخاب رنگ مناسب برای ساختمان، مهمترین عامل در زیبایی و جذابیت و همچنین حفاظت از ساختمان است. هر رنگی تأثیر خود را بر فضای داخلی و خارجی ساختمان به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین، انتخاب رنگ با توجه به سبک و نوع ساختمان مهم است.

برای رنگ آمیزی باید رنگ را با ماده ای رقیق کنیم و برحسب اینکه رنگ با اب رقیق می شود یا تینر، رنگها  به سه دسته کلی حلال در اب،حلال در تینر  و بدون نیاز به حلال تقسیم می‌شوند. و بعضی از انواع رنگ‌ها هم هستند که در هر دو دسته تولید می شوند. یعنی هم بر پایه اب و هم پایه تینر.

 رنگ‌های حلال در تینر:

رنگ روغنی، جدولی و اپوکسی هستند.

رنگ‌های حلال درآب :

 رنگ پلاستیک ،آکریلیک و زیر دسته هایش شامل( رنگ لاتکس و رنگ سیلیکونی ،نانو، فاساد و انتی باکتریال)

رنگی که نیاز به حلال ندارد

نانو

رنگ‌هایی که هم بر پایه آب و هم تینر تولید می شوند:

رنگ کنتیکس، تکسچر و پلی اورتان.

 هنگام خرید رنگ به کدام موارد توجه کنیم؟

هر کدام از این رنگها با توجه به معایب و مزایای خود مناسب استفاده های مختلف هستند، در زیر به نقد و بررسی انواع رنگهای ساختمانی میپردازیم تا بتوانید با توجه به شرایط ساختمان خود و کاربرد ساختمان و شرایط جوی محیط زندگی خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

قبل از ان لازم است بدانید باید کدام ویژگیها را در رنگهای ساختمانی مورد توجه قرار دهید.

از آن جمله می توان به مدت زمان خشک شدن رنگ، شدت بوی رنگ، قابل شستشو بودن یا نبودن، مقاومت رنگ در برابر نور افتاب و سرد و گرم شدن دمای هوا و قیمت رنگ  اشاره کرد.

انواع رنگهای ساختمانی با حلال آب:

رنگ اکلریک

رنگ اکریلیک خود به انواع  لاتکس، سیلیکونی، فاساد و انتی باکریال تقسیم میشود و از نظر ظاهری در شکلهای (مات، نیمه براق و براق) موجود است.

رنگ آکریلیک، یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین رنگهای ساختمانی است. این رنگ برای سطوح داخلی و خارجی ساختمان مناسب است و به دلیل مقاومت بالا در برابر آفتاب، باران و گرد و غبار، در بسیاری از نقاط جهان استفاده می‌شود.

این رنگ برای ساختمان‌هایی که در مناطقی با شرایط اقلیمی سخت قرار دارند،  مثلا مناطق ساحلی مناسب است. همچنین، رنگ اکریلیک دارای خواص ضد UV است که باعث می‌شود از پوسیدگی و تغییر رنگ سریع در برابر نور خورشید جلوگیری شود.

 همچنین، این رنگ دارای شفافیت بالایی است که  عکس‌العمل فوق‌العاده‌ای در برابر نور دارد و باعث ساختمانی زیبا و جذاب می‌شود.

معایب این رنگ عدم مقاومت در برابر حرارت و قابلیت لکه‌دار شدن است. اما به نسبت رنگ‌های دیگر اسان تر تمیز میشود. اگر دنبال رنگی هستید که با وجود کودکان در خانه به راحتی با یک سطل اب و دستمال نمدار بتوانید تمیز کنید اکرلیک انتخاب کنید.

معایب رنگ اکریلیک می‌تواند شامل قیمت بالای آن در مقایسه با سایر رنگ‌های ساختمانی باشد. که با کیفیت و مقاومت بالای ان توجیه اقتصادی دارد و به اصطلاح به صرفه است.

رنگ لاتکس:

کلمه ی لاتکس در انگلیسی اشاره به لاستیک خام دارد و منظور همون حالت کشسانی لاستیک است. این رنگها در برابر تغییر دما بسیار مقاوم هستند و مناسب ساختمانهایی که در شهرهایی با اب و هوای کویری هستند که اختلاف دما در صبح و شب بسیار زیاد است.

رنگ فاساد: از زیر مجموعه های رنگ اکرلیک است که به دلیل مقاوت بالا در برابر اشعه آفتاب ، اب و سرما و گرما مناسب نمای بیرونی ساختمان است ، با سرعت خشک می شود و قابل شستشوست. برای محیط زیست مناسب است و بوی نامطبوعی ندارد.

رنگ انتی باکتریال:

همان طور که از نام آن مشخص است ضد باکتریست، یعنی ترکیبات خاصی در ان به کار رفته است که مانع رشد باکتریها و قارچها میشود و مناسب محیط‌هایی مثل بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، اتاق کودک و آرایشگاه‌هاست.

از دیگر مکانها می توان به استحر و سونا و هتل‌ها، به طور کلی مکان‌های عمومی پرتردد اشاره کرد.هیچ گونه حساسیتی برای انسان ایجاد نمی‌کند و غلیظ و با صرفه است.

رنگ سیلیکونی: 

یک رنگ به شدت قوی در برابر آب و رطوبت ، به همین دلیل برای استفاده در حمام توصیه می شود. در برابر حرارات هم مقاوم است.

رنگ فاساد:

 از مرغوبترین زیر مجموعه های اکرلیک است . مقاومت بسیار بالایی دارد. بدون بوست ، به همین دلیل برای نمای ساختمان هم مناسب  است.

رنگ پلاستیک:

به دو دسته ی تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک تقسیم می شود، رنگ‌های نیمه پلاستیک هم از درجه 1 تا 3 موجود است . رنگ تمام پلاستیک قابل شستشو هست و پوشانندگی بیشتری نسبت به رنگ نیمه پلاستیک دارد.

رنگ های نیمه پلاستیک در صورت کثیف شدن به راحتی تمیز نمی‌شود  و به همین دلیل محبوبیت چندانی در بین خانوم‌های خانه دار ندارد.

هر چند اگرصرفا به دنبال ارزانی هستید ، ممکن است برای شما جذاب باشد. اما برای رنگ امیزی سقف و داخل کمد دیواری که سطح رنگ شده قابل دسترسی نیست و کمتر احتمال کثیف شدن دارد، گزینه ی مناسب نیست.

به طور کلی انواع رنگ پلاستیک بوی کمی دارد و سریع خشک می‌شود و اگر فرصت کمی برای نقاشی دارید انتخاب خوبی‌است.

انواع رنگ ساختمانی با حلال تینر:

رنگ روغنی:

در دو دسته ی مات و براق موجو است. سریع لک میشود ولی به راحتی تمیز می شود. می توانید آن را با اب شستشو دهید.به دلیل اینکه حلالش تینر است، بوی تندی دارد. و کمی حساسیت زاست.

رنگ اپوکسی:

رنگ اپوکسی، برای کف‌های ساختمانی پیشنهاد می‌شود. این رنگ مانند رزین است و بسیار مقاوم در برابر خراشیدگی، ضربه و حتی مواد شیمیایی است. همچنین، این رنگ دارای مانع ضد گِل و مرجان است که

از بهبود دهنده محیط استفاده می‌شود. معایب این رنگ شامل قابلیت لکه‌دار شدن و گرم شدن زیاد است.

این رنگ به دلیل قابلیت جذب سریع، مقاومت بالا، ماندگاری بالا و کاربردهای گسترده از جمله رنگ‌آمیزی سطوح فلزی، بتنی و حتی چوبی استفاده می‌شود.

رنگ جدولی:

برای رنگ زدن سطوح سیمانی استفاده میشود.

رنگهای که در هر دو پایه آب و تینر تولید می شوند:

رنگ طرح دار یا رنگ کنتیکس:

یک نوع رنگ سلولوزی است که پوششی ناهموار و برجسه ایجاد میکند.

ضخامت این رنگ نسبت به رنگهای دیگر بیشتر است و می تواند عیوب دیوار را به خوبی بپوشاند و دیگر نیاز به بتونه کاری و  استر زدن ندارد ، بنابراین زود اجرا می شود و دلیل محبوبیت آن بافت برجسته و متفاوت و مدت زمان کوتاه رنگ آمیزی‌ست.

مقاومت بالایی در برابر سرما ،اما در برابر نور مستقیم خورشید  در طولانی مدت کیفیت خود را از دست می دهد.

همین طور به دلیل بنزین موجود در ان قابل اشتعال است و  مناسب محیط‌های گرم نیست. سه مدل بافت ریز و درشت و متوسط دارد و در سه جنس اکرلیک، روغنی و پلاستیک موجود است. رنگ کنتیکس پلاستیک قابلیت شستشو ندارد ولی روغنی و اکرلیک را می توانید بشویید.

دارای طرح های متفاوتی‌ست و مقرون به صرفه است.

رنگ تکسچر:

رنگهایی که دارای بافت هستند را در اصطلاح رنگ تکسچر می گویند. برای پتینه استفاده میشود.

رنگ پلی اورتان:

رنگ پلی اورتان هم یک مدل رنگ صنعتی است که در هر دو مدل حلال در اب و تینر موجود است ولی به دلیل بوی نامطبوع ان در محیط بسته استفاده نمی شود و بیشتر کاربرد صنعتی دارد ومناسب رنگ آمیزی تجهیزات مکانیکی،

سازه های چوبی، نرده های آهنی، تانکرهای، کشتی ها و پل ها، پوشش توربین های بادی، صنایع کشتی سازی و خطوط راه اهن است.

رنگی که نیاز به حلال ندارد:

رنگ نانو:

یکی از بهترین رنگهایی که بر پایه آخرین تکنولوزیهای روز دنیا تولید شده است و به رنگ طبیعت دوست معروف است، رنگ نانوست. این رنگ احتیاج به هیچ نوع حلالی ندارد،آلودگی شیمیایی ایجاد نمی‌کند و برای سلامتی مضر نیست. از نظر دوام و کیفیت هم استاندارد بالایی را تجربه خواهید کرد.

انوع رنگ نانو:

رنگ نانو خود تمیز شونده یا پوشش آبگریز

رنگ نانو عایق رطوبتی مخصوص استخر

رنگ نانو عایق حرارتی

رنگ نانو ضد حریق

رنگ نانو آنتی باکتریال

رنگ استخری

یکی از انواع رنگ است که صرفا مخصوص استخر اب تهیه شده است و مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب، کلر و خط و خش دارد. رنگ استخری در جنس های مختلف موجود است.

انواع رنگ استخری:

رنگ استخری پایه حلال

رنگ استخری اکریلیک

رنگ استخر پلیمری

رنگ استخری اپوکسی

رنگ استخری نانو

آستر رنگ چیست؟

از دیگر محصولات صنعت رنگ سازی می توانیم به آستر رنگ  برای پایه تینر و استر رنگ برای پایه آب اشاره کنیم. همان طور که از اسمش مشخص است این محصول رنگ نیست و پوششی هست که زیر رنگ اصلی دیوار می زنند تا رنگ با ظاهری زیباتر و وپوششی مناسب تر بر روی دیوار بنشیند.

لاک اکرلیک چیست ؟

همچنین لاک اکرلیک هم، محصولی شفاف و بی رنگ است که برای جلای بیشتر ظاهر کار برحسب نیاز استفاده می کنند و در سه حالت مات و براق و نیمه براق موجود است.

بهترین برند رنگ ساختمانی

از بهترین برندهای رنگ ساختمانی می توانیم به برند الوان اشاره کنیم که به دلیل کیفیت بالای ان کارشناسان ما در آریا ابزار آن را توصیه می کنند.

می توانید در این خصوص با کارشناسان فروش ما در آریا ابزار  مشاوره تلفن و حضوری داشته باشید، تا شما را بهتر راهنمایی کنند.

قطعا بعد از انتخاب جنس رنگ مناسب، انتخاب تناژ رنگ آن هم از اهمیت به سزایی برخوردارست، چرا که رنگ محیط اثر مستقیمی بر روحیات شما خواهد گذاشت.

برای انتخاب رنگ مناسب و راه های ساخت رنگ مورد نظرتان می توانید به مقاله ی تینت رنگ مراجعه کنید.

3 دیدگاه در “راهنمای انتخاب رنگ ساختمان، انواع رنگهای ساختمانی

  1. سعید گفت:

    با سلام. ضمن تشکر از تهیه متن و جدول خوب ؛ در قسمت توضیحات رنگ لاتکس ( ساختمانهایی که د شهرهایی با اب و هوای کبیری هستند ) . بعد از حرف د حرف ر پاک شده است؛ لطفا درج نمایید.همچنین آب وهوا کویری است. ( کبیر به معنی بزرگ است ) لطفا تصحیح فرمایید .

  2. primal grow گفت:

    Thank you so much!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *